Crònica del Firestone Grand Prix of St. Petersburg

Newgarden i més Newgarden

Josef Newgarden ha començat l’any com si estiguéssim a un oval, però en una mostra de força, el de Tennessee va fer la pole, la volta ràpida i va dominar la cursa del circuit urbà de Sant Petersburg, Florida. Ell i el Team Penske han començat forts, i presenten candidatura al títol.

Veieu aquí un resum de la cursa

Poderós Newgarden: El de Nashville va deixar les coses clares ja a la qualificació, aconseguint la seva primera pole en any i mig per només 6 mil·lèsimes davant de Felix Rosenqvist, que s’ha trobat força a gust al monoplaça 60 de Meyer Shank Racing. Pato O’Ward va ser tercer. Sorprenentment, del Team Penske i Chip Ganassi Racing, només Newgarden va arribar al Fast 6. Colton Herta i Marcus Ericsson van fer bon paper per a Andretti Global, amb Romain Grosjean un cinquè notable a la seva primera aparició amb Juncos Hollinger.

La sortida va ser relativament neta. Des del novè lloc, Scott McLaughlin va forçar gairebé un 4 a fons a la primera corba, però se’n va sortir, pujant al sisè lloc, mentre Christian Lundgaard es veia forçat a aturar-se per una punxada degut a un toc d’Àlex Palou, que sortien respectivament catorzè i tretzè. Newgarden liderava davant Rosenqvist, amb Herta avançant a la sortida a O’Ward pel tercer lloc seguits d’Ericsson, McLaughlin, Rinus Veekay, Grosjean, Will Power i Marcus Armstrong, que com a primer Ganassi tancava el top 10.

La cursa va entrar en una fase d’estalvi de combustible i espera fins a la volta 25, en que Armstrong va passar-se de frenada a la corba 10 i va impactar de costat amb els pneumàtics, danyant la suspensió davantera i quedant immediatament fora de cursa, cosa que va provocar el primer període de bandera groga de la cursa. Tothom excepte Lundgaard va entrar als boxs, i per tant el danès va liderar el reinici. Les aturades havien barrejat una mica l’ordre. Teníem a Lundgaard davant però Rosenqvist i Herta havien avançat a Newgarden als boxs. Més enrere Power i Scott Dixon s’havien posat per davant de Veekay i Grosjean, amb Alexander Rossi i Palou encara fora del top 10.

Però Newgarden va trigar poquíssim en despatxar els dos pilots que tenia davant, i quan Lundgaard va entrar a la volta 35 aprofitant una nova bandera groga per avaria del cotxe de Sting Ray Robb, el de Penske va recuperar el liderat.

La sortida, amb Newgarden mantenint el liderat (Chris Owens)

La segona aturada remena una mica l’ordre: En reiniciar-se la cursa Newgarden liderava, amb O’Ward segon, Rosenqvist tercer, McLaughlin quart i Herta que havia caigut fins al cinquè lloc. Ericsson era sisè però malauradament va ser el següent abandonament de la cursa al perdre potència i retirar-se al box a la volta 52, no provocant doncs cap bandera groga.

Així es va arribar a la segona i última aturada per a la majoria. Newgarden va marcar la volta ràpida just abans d’entrar i va mantenir el liderat. Gairebé tothom va aturar-se entre les voltes 64 i 66 excepte Palou i Linus Lundqvist, que van allargar la cosa fins la volta 67 mirant de guanyar posicions amb una aturada més curta. Però just després de l’aturada, Lundqvist va ser atacat a la corba 10 per Grosjean i el contacte del francès va enviar el suec de cul contra la barrera de pneumàtics, provocant una nova bandera groga. Grosjean va ser penalitzat amb una passada pel carril de boxes i més tard va abandonar per problemes amb el canvi a la volta 85.

Després del reinici, Newgarden mantenia el liderat davant d’O’Ward, però Herta perdia dues posicions en voltes consecutives amb McLaughlin i Power. Sisè era Rosenqvist però Palou el va avançar a la volta 75. Les voltes finals van ser força tranquil·les doncs tothom havia anat més o menys a la mateixa estratègia i per tant no hi havia ningú amb un gran avantatge de combustible o pneumàtics disponible.

Newgarden, primer líder de 2024. (James Black)

Final sense incidents: Newgarden, havent liderat 92 voltes, va guanyar la cursa 8 segons per davant d’O’Ward, que va patir la pressió de McLaughlin i Power les voltes que restaven. Herta va ser el primer cotxe motoritzat per Honda al cinquè lloc just davant de Palou i Rosenqvist. Rossi, Dixon i Veekay van tancar el top 10 amb un Santino Ferrucci prometedor a l’onzena plaça. Callum Ilott va acabar al tretzè lloc substituint al lesionat David Malukas i el millor debutant fou Kyffin Simpson, catorzè.

En resum, una cursa poc moguda pel que acostuma a ser la IndyCar, però que ens deixa dos o tres titulars interessants: Newgarden, Penske i Chevrolet semblen haver començat amb bon peu, i amb una meitat final plena d’ovals, la cosa pinta bé per el bicampió estatunidenc si manté aquest estat de forma. També cal destacar el bon rendiment de Rosenqvist i Veekay, únics al top 10 sense ser de cap dels 4 equips grans.
Ara tenim un mes de pausa fins a la segona cursa del campionat, però recordeu que d’aquí 15 dies hi ha la cursa no puntuable a Thermal, on els pilots es jugaran la victòria per un milió de dòlars. Veurem si la cursa és interessant o bé serà un experiment que no es repetirà…


Els semàfors

  • Dale Coyne Racing: Potser decidir pilots a una setmana no és bo…
  • Chip Ganassi Racing: Cap dels 5 cotxes va estar a prop del podi.
  • Rahal Letterman Lanigan Racing: La mala quali els ha costat car.
  • Andretti Global: Tant coses bones com dolentes.
  • Felix Rosenqvist: Molt més content a Meyer Shank
  • Romain Grosjean: Bona cursa, però toc i avaria.
  • Josef Newgarden: Molt segur en tots els aspectes.
  • Chevrolet: Semblen haver millora en aquests traçats.
  • Team Penske: 1-3-4 per començar l’any.

Veieu els resultats de la cursa aquí

I la classificació dels pilots aquí