Coneixent la IndyCar: Les normes

Coneixent la IndyCar: Les normes

En aquest article farem un repàs de les normes més habituals de la IndyCar. Malgrat que en essència totes les curses de cotxes són semblants, cada campionat té les seves característiques i particularitats. Per exemple, a la IndyCar són molt comuns els períodes de cotxe de seguretat, i funcionen de manera diferent als de la Fórmula 1 o la NASCAR.


Les banderes

La majoria de banderes que fan servir els comissaris a la pista són semblants a les europees, però hi ha petites diferències tant en el seu significat com en el que els pilots han de fer al respecte. A més, al contrari del que passa a Europa, a la línia de meta sempre hi ha l'”starter” o home de la bandera. Hi han sistemes electrònics de llums als ovals i cada cop més a la resta de circuits a més dels comissaris, però la bandera de l'”starter” mana per sobre de la resta.

Bandera verda: Indica l’inici de la cursa, el reinici de la mateixa o l’inici de qualsevol altra sessió.
Bandera groga: Indica un període de “caution” o precaució. No es pot avançar i els cotxes s’agrupen rere el cotxe de seguretat. En circuits normals, si s’ensenya a una corba, indica una groga local i només no es pot avançar en aquella zona.
-Bandera vermella: Suspensió de la sessió, tots els cotxes han de tornar a poc a poc al carril de boxes.
-Bandera blava o blava amb franja groga: Indica al pilot que té un cotxe més ràpid al darrere. Al contrari de la Fórmula 1, a la IndyCar el pilot a punt de ser doblat pot defensar la seva posició, especialment als ovals. Ara bé, si s’ensenya a la línia de meta en circuit urbà o normal, el pilot té una volta per deixar-se passar pel líder o serà penalitzat.
-Bandera blanca: Indica l’inici de la última volta de la cursa o de l’intent de qualificació.
-Bandera a quadres blancs i negres: Indica el final de la cursa o de qualsevol altra sessió.
-Bandera a franges vermelles i grogues: Superfície lliscant per pluja, oli, o qualsevol altra substància.
-Bandera negra: El pilot ha de dirigir-se al seu box per indicació dels oficials. No és desqualificació sinó penalització o bé necessitat de reparar alguna peça del cotxe.
-Bandera negra amb creu blanca: Desqualificació del pilot indicat.

L’home de la bandera és el responsable de les sortides i reinicis, i ell mateix pot anul·lar una sortida o reinici si veu que els pilots no estan correctament en fila de dos (a la sortida), tenen massa separació entre ells o el líder va massa lent per reiniciar. El pilot líder o el que té la pole té una zona designada per començar a donar gas; si accelera massa aviat, de manera erràtica o fora de la zona designada, pot ser sancionat.
Si tot va bé, es mostra la bandera verda i hi ha sortida llançada de dos en dos, o bé reinici en fila única.

És habitual que famosos donin la bandera verda a les 500 milles. A l’edició de 2019, els actors Christian Bale i Matt Damon van ser-ne els encarregats. (James Black / INDYCAR)

Els períodes de bandera groga

Una part molt important de la IndyCar i de les curses americanes en general són els períodes de bandera groga. Gairebé en totes les curses n’hi ha, i els estrategues dels equips planifiquen la cursa sempre amb les “cautions” en ment. Als ovals qualsevol incident provocarà bandera groga. Als circuits urbans i normals s’espera normalment a veure si un pilot pot apartar-se en una zona segura, però habitualment també es treuen banderes grogues per a tot el circuit i surt el cotxe de seguretat.

És interessant destacar que quan hi ha bandera groga, es tanca l’accés a boxes i només s’obre quan tots els pilots estan reagrupats darrere del cotxe de seguretat. Aquest és un fet molt important, ja que si la groga cau en plenes aturades de boxes, els pilots que ja hagin parat avançaran als que s’hagin d’esperar a reagrupar-se per poder entrar al box. Es pot entrar al box amb els boxes tancats si es corre perill de quedar-se sense combustible, però això comporta una penalització d’arrencar al darrere de tothom quan es doni la bandera verda, com li va passar a Àlex Palou a les 500 milles de 2022.

Els reinicis sempre són en fila índia i amb doblats pel mig. En els casos dels reinicis a menys de 20 voltes als ovals curts o menys de 15 voltes a la resta de circuits, els doblats són col·locats al darrere dels pilots a la volta del líder, per tal d’evitar interferències i deixar als pilots capdavanters lluitar entre ells.

Per acabar, veureu que el copilot del cotxe de seguretat té la mà estesa. Simplement és un sistema de reforç a les llums del cotxe. Quan algun pilot ha d’avançar el cotxe de seguretat, aquest encén les llums verdes i el copilot fa la senyal de “passa, passa”. Quan falta una volta per reiniciar, el cotxe de seguretat apaga els llums i el copilot senyala amb el dit índex, mentre que l’home de la bandera indica “una volta” donant cops a la bandera verda plegada.

Un Chevrolet Corvette com a cotxe de seguretat (Karl Zemlin / INDYCAR)

Control de cursa i les penalitzacions

El cap de Control de Cursa i director de cursa és Kyle Novak. Novak dirigeix el Control de Cursa, anuncia les penalitzacions i decideix les condicions de pista. A Control de Cursa també hi ha personal especialitzat en comunicació amb els equips i amb els comissaris arreu de la pista, un encarregat de seguretat que és qui envia als equips d’assistència al rescat, un contacte amb la retransmissió televisiva i un encarregat de dades perquè la informació funcioni correctament.

Els ex-pilots Arie Luyendyk i Max Papis, reportant a Novak, són els encarregats de decidir sobre les penalitzacions esportives a la pista i de mantenir una consistència a totes les curses. La majoria de normes de la IndyCar tenen tres tipus de penalització: mínima, mitjana i màxim. I en la majoria dels casos, la mínima és un avís, la mitjana una passada pel pit-lane i la màxima un Stop and Go, com solen ser les de procediment (saltar-se la sortida, avançar en bandera groga, etc). Però en algunes normes més específiques, com en la del blocking (prohibició de canviar de traçada en reacció al moviment d’un pilot que intenta avançar), la sanció sol ser entregar la posició al rival.

També en alguns casos la penalització varia segons el moment de la cursa: per exemple, si un pilot s’excedeix de velocitat entrant als boxs sota bandera groga, se’l penalitzarà amb reiniciar l’últim de la fila, fins i tot darrere dels cotxes doblats. Però si la mateixa infracció es fa amb la cursa en bandera verda, la penalització és un drive-through. Podríem dir que moltes coses que en bandera verda son passos per pit-lane, amb bandera groga son anar al final de la fila o “back of the field”.

Els pilots poden ser multats també i ser posats “on probation”, és a dir amb períodes de sanció durant els quals una repetició de l’ofensa pot provocar una sanció més dura. Paul Tracy va ser sancionat sense córrer la cursa inicial del campionat CART de 1999 després d’acumular accidents amb altres pilots la temporada de 1998, un exemple del que pot passar si segueixes emprenyant als comissaris quan s’està sota vigilància…

Contacte entre Jack Harvey i Ryan Hunter-Reay a Portland, el 2019 (Joe Skibinski / INDYCAR)