Coneixent la IndyCar: Els cotxes actuals

Coneixent la IndyCar: Els cotxes actuals

En aquest article mirarem d’explicar-vos les característiques dels vehicles actuals que competeixes a la IndyCar. La fórmula actual duu vigent des de l’any 2018 i durarà en principi fins l’any 2023, quan es preveu la introducció de motors amb sistemes híbrids.


El Dallara IR18

El xassís per a tots els participants és el Dallara IR18, que en realitat es basa en el Dallara IR12 o DW12 introduït l’any 2012. Per tant, el xassís base porta 10 anys ja en servei. La intenció a l’inici de la vida de l’IR12 era que els fabricants dels motors proporcionessin kits aerodinàmics per crear diferenciació entre els cotxes, cosa que es va fer entre 2015 i 2017 amb els kits de Chevrolet i Honda. Però al 2018 es va decidir retornar a un aspecte més tradicional, sense entrada d’aire superior ni protectors del darrere, amb una aerodinàmica estàndard per a tots els participants, en el que es coneix com a Dallara IR18.
El canvi més important que ha patit l’IR18 és afegir l’Aeroscreen, la protecció per al pilot que consta d’un halo i una pantalla per evitar impactes de peces. L’Aeroscreen va entrar en vigor la temporada 2020.

El Dallara IR18 fa 5012 mm de llarg als ovals i 5123 mm als circuits urbans i normals. L’amplada és d’un màxim de 1943 mm i un mínim de 1918 mm i 1924 mm als urbans i ovals respectivament. L’alçada és de 1016 mm, i la distància entre eixos pot variar dels 2984 als 3086 mm
El pes varia segons el circuit. En els ovals de més d’una milla i mitja el cotxe ha de pesar 748 kg. En els ovals inferiors a milla i mitja, el pes ha de ser de 762 kg, i en la resta de circuits el pes puja fins als 767 kg.

Com és normal en els monoplaces moderns, el material és fibra de carboni reforçat amb kevlar en estructura de niu d’abella. Les suspensions són “pushrod” a davant i darrere. Els monoplaces a més tenen algunes peces estàndard per a tothom, com els frens que subministra PFC Brakes, l’embragatge que subministra AP Racing, o el canvi de sis marxes i marxa enrere semiautomàtic amb actuadors al volant fabricat per Xtrac.
El dipòsit de combustible té una capacitat de 70 litres.

Un xassís Dallara actual (Chris Owens / INDYCAR)

Els motors

Els motors de la IndyCar han de ser de 6 cilindres en V a 90º de 2200 cc de capacitat, amb dos turbos subministrats per Borg Warner i una centraleta electrònica de control fabricada per McLaren Electronic Systems.
Han de tenir una vida útil d’aproximadament 4000-4600 quilòmetres, estan limitats a 12.000 revolucions per minut i la potència varia segons el circuit en un rang de 550 i 750 cavalls, segons la pressió del turbo permesa. Als circuits urbans i normals cal afegir-hi 60 cavalls més de potència del Push to Pass, el sistema per atacar o defensar de que disposen els pilots.

Així doncs, els motors que Chevrolet (Indy V6) i Honda (HI18TT Series) subministren es diferencien en ben poques coses. Els motors funcionen amb gasolina E85, és a dir mescla 85% etanol i 15% gasolina. Fins a 18,5 galons o 70 litres caben als dipòsits de combustible. Un motor IndyCar fa aproximadament 4 milles per galó, que equivaldria a uns 58,8 litres cada 100 km. Com a comparació, un Fórmula 1 actual gasta uns 34 litres cada 100 km. La introducció de motors híbrids al 2024 segurament farà baixar el consum dels IndyCar.

Un motor Chevrolet V6 en un xassís de l’equip Penske (Joe Skibinski / INDYCAR)

Els pneumàtics

Els pneumàtics són subministrats per Firestone. Hi ha tres tipus de pneumàtics, els “primary” o durs, els “alternate” o tous (marcats amb una línia vermella) i els de pluja (marcats amb una línia gris). Els durs es fan servir en tots els circuits ovals. Els durs i els tous s’han de fer servir un mínim de dues voltes als circuits urbans i normals. Quan plou, als ovals no es corre però als circuits urbans i normals ja no aplica la norma dels pneumàtics durs i tous. El nombre de jocs disponibles per cursa varia a cada cursa.

Les mides dels pneumàtics, que van en llandes de 15 polzades, són les següents: 305 mm d’amplada a davant i 410 mm al darrere.

Els tres tipus de pneumàtics Firestone (Joe Skibinski / INDYCAR)