Opinió: sobre el calendari 2023

Opinió: sobre el calendari 2023

És satisfactori el calendari 2023 de la IndyCar?

El 27 de setembre es va anunciar el calendari de la temporada 2023 de la IndyCar, amb pocs canvis. De fet només un, el canvi de traçat a la cursa de Detroit, que passa de Belle Isle al Renaissance Center. La resta de curses son exactament les mateixes en el mateix ordre.

Hi ha hagut crítiques a la organització pel fet de no aportar novetats, de tenir dues curses al circuit ruter d’Indianapolis i dues a Iowa. Si comptem les 500 milles d’Indianapolis, estem parlant de 5 curses de les 17 totals que es disputen en només dos circuits. Vam creure que la segona cursa al road course d’Indianapolis era una cosa provocada pel covid, però ara que s’ha tornat un cap de setmana amb doble cursa IndyCar i NASCAR, és molt possible que Roger Penske no vulgui perdre aquesta cursa que probablement aporti més espectadors que la de principis de maig. Però la cursa de maig fa més temps que es disputa…
Pel que fa a Iowa, les crítiques no són tant per les dues curses sinó per l’horari en que es disputen sumat al moment de l’any, calorós. Iowa però té un gran patrocinador en Hy-Vee i ajuda a omplir les grades tanmateix…

Tenim massa curses a Indianapolis? (Foto: Joe Skibinski)

Justament el tema dels patrocinis és ben important, especialment en les curses ovals. Des de fa 50 anys, i a excepció dels primers anys de la IRL, la IndyCar s’ha basat en una barreja d’ovals i circuits “normals”. Però a partir de la fractura de 1996 els ovals guanyen més popularitat amb la NASCAR i a més, la pròpia NASCAR “empodera” a la IRL en contra de la CART, proporcionant circuits i fomentant la divisió. La majoria d’aquests circuits ovals són avui dia o propietat de la NASCAR (com els clàssics de Michigan, Fontana, Watkins Glen o Phoenix que fa molt o poc que no son al calendari IndyCar) o bé de Speedway Motorsports, companyia que entre els anys 1996 i 2000 tenia gran part del calendari IRL i que avui dia només proporciona Texas al calendari.

Això deixa pocs circuits d’alt nivell que encara siguin independents, i d’aquests, s’ha abandonat Pocono (de manera injustificada per a mi) per raons de seguretat. Iowa, Gateway i lógicament l’Indianapolis Motor Speedway són els ovals que queden al calendari, juntament amb Texas.
Val a dir que més enllà de les 500 milles, Iowa amb el patrocini de Hy-Vee i Gateway amb el de Bommarito són circuits amb una bona promoció i assistència de públic.

Però tal com passa a la Fórmula 1, cada cop més individus opten per tenir un gran esdeveniment a l’any a la seva ciutat més que no pas comprar els terrenys per construir un circuit o bé llogar-ne un. Els exemples de Miami i Nashville són, salvant les distàncies, pràcticament calcats. Dos equips de futbol americà que volen aprofitar els mesos sense NFL per fer bullir l’olla al voltant dels estadis dels Miami Dolphins i Tennessee Titans respectivament. Tenen espai de sobra gràcies als grans aparcaments dels estadis.

Avui en dia, sense les marques de tabac (afecció comuna a tot l’esport de motor) tothom busca el màxim rendiment amb la mínima inversió. Els temps de construir circuits o ovals dels 80, 90 o principis dels 2000 han passat, i ara tothom vol ser Long Beach. Però la IndyCar haurà de fer alguna cosa més que mantenir un calendari estable per tornar l’excitació als seus circuits.